SKANDIA 13
Ovanstående bild visar en identisk motorenhet som jag tidigare renoverat (bilden kommer att ersättas när renoveringen är klar)
.
SKANDIA 13B
Tillverkningsnummer: 220459
Tillverkningsår: okänt fn
Effekt: 9-10Hk
Varvtal: 900-1000
Varvtalsreglering: Centrifugalregulator
Startsystem: Elektrisk glödstartsanordning, tändpatron eller tändkula
Framdrivning: Backslag
Levererades den: Okänt fn.
.
Motorskylten
Av motorskylten framgår att motorn levererades i original som en Typ13 B (Backslagsmotor). Motornumret finns även instämplat på flera av motordelarna vilket ställer utom tvivel att det är en 13 B. Motorn levererades delvis isärplockad där vevhuset,vevaxel, svänghjul och ramlister var intakta medan övrigt låg i lådor. Av delarna framgår att motorn någon gång i tiden ändrats till en Typ 13A (vridbar propeller). Att det är en original backslagsmotor är speciellt viktigt för mig eftersom jag i min samling även har den större systermotorn (Skandia 14 B,15Hk med backslag) varför denna blir ett perfekt komplement. Sedan tidigare har jag de delar som erfordras för att återställa motorn i ursprungligt skick.
.
Delar för vridbar- resp backslagsutförande
Skillnaden mellan en backslagsmotor och en motor för vridbar propeller är endast ramlisternas utformning samt backslagsdelarna, motorenheten är identisk. Ovanstående bild visar vilka delar som erfordras för respektive typ (överst backslag, undre vridbar) För regleringen av propellerskevningen (13A) kunde man välja mellan spak- eller rattmanövrering (på bilden skymtar en spak)
.
Lösa delar
Saknas på bilden är cylindern som är totalt sönderrostad och utom all räddning, övriga delar är i gott skick.
.
Vevhus med backslagsdel
Jag kunde inte låta bli att ställa upp vevhuset på ramlisterna för backslagsutförandet.