Seffle 15 FV 10Hk
Tillverkare: AB Seffle Motorverkstad, Seffle
Typ: S 15 FV
Tillverkningsnummer: 10198
Tillverkningsår: 1962
Effekt: 10Hk
Varvtal: 750rpm
Varvtalsreglering: Centrifugalregulator
Startsystem: Tändkula, handstart
Framdrivning: Friktionskoppling och Vridbar propeller
Levererad den: Okänt
Motorn har varit monterad i: Båt från Blekinge skärgård
Motorn är renoverad, fungerande och i utmärkt skick.
På Youtube kan du se motorn köras
http://www.youtube.com/watch?v=vrD2AenbPOA
Motorn i delar (koppling och bottenram är ej med på bilden)
Centrifugalregulatorn i delar
Det verkar vara mer regel än undantag att lagren i Seffles regulatorer måste bytas, (troligen får de dålig smörjning) så också i denna motor. Detta arbete är en ganska enkel operation men man måste vara mycket försiktig när man skall dra av kugghjulet eftersom det sitter hårt fast på konan samt att det är lätt att avdragren slinter och skadar kuggarna. Det stora kugghjulet på bilden sitter på vevaxeln.
Sprutlackerade delar
Även om det är mycket mer arbete att sprutlackera än att måla med pensel så blir slutresultatet mycket bättre. Avseende rostskyddet så är det ingen skillnad förutsatt att ytorna först har blästrats.
Motordelar färdiga för montering
Det största arbetet i renoveringen är att rengöring, blästring och ytbehandling av delarna. Det finns två "skolor" när det gäller målning. Några anser att motorerna inte skall målas utan endast rengöras så att eventuella reparationer, ommålningar etc framgår och på så sätt visa en del av motorns historia. Några anser att man skall renovera motorerna till nyskick. Jag har valt att måla de motorer som är mycket rostiga och där en rengöring inte ger något bättre resultat. Däremot försöker jag inte att få dem i nyskick utan försöker i stället att få dem att se "använda men väl underhållna" ut.
Olje- och kylvattenpumpar monterade
Motorn saknade kylvattenpump vid köpet. Efter att ha annonserat några gånger så fick jag "napp", en splitter ny pump med två uttag, ett för kylning av motorn samt ett för länspumpning. Oljepumpen förser vevtapps-lagret, cylindern samt centrifugalregulatorn med olja, ramlagren är fettsmorda.
Renoverad och klar för provkörning
Eftersom motorn var i det närmaste komplett och delarna i bra skick så blev renoveringen en enkel men trivsam resa och motorn pryder nu min samling.